“Mä olen viini-ihmisenä niin kuin, avuton. Tiedostava avuton. Haluaisin tietää viineistä enemmän, mutta ei ole ollut aikaa opiskella niitä, kun on niin paljon kaikkea muuta, mitä pitää opetella. Tämän vuoksi mä kaadun polvilleni, kun menen Alkoon sisään, ja ne tietää siellä heti, kun kerron mitä haen. Luotan Alkon myyjien ja muiden makuun.
Mutta tietysti tykkään katsoa pakkauksia, ruoka- ja viinikaupoilla. Että siistiä, näihin on panostettu ja joku on kelannut niitä. Että niissä on hyviä printtejä ja taideteoksia niissä pulloissa.”
Olemme jo lopettelemassa puhelua (innostuneena ajatuksesta uudenlaisesta taidenäyttelykokemuksesta, joka pitäisikin pikimiten kokea), kun Kunttu lisää vielä yhden näkökulman aiheeseen.
“Sanon tän vielä, mikä tuli mieleen. Että toisaalta yksi, mikä liittyy graafiseen suunnitteluun, on se Alkon oma värikooditusjärjestelmä. Se on sellainen eräänlainen helppokäyttöinen “metrokartta” siellä Alkon sisällä, jonka kanssa voi navigoida ja kierrellä maittain tai ikonien perusteella.
Siellä on ne alkuviiniruukkuikonit, joista miettii että “okei, nämä on jotain jännänmakuisia viinejä”, tai sitten voi seurailla niitä luomuviinin lehti-ikoneita ja muuta. Alko on vähän niin kuin kouluttanut meitä katsomaan viinejä sen perusteella, että “mä tykkään tämännäköisistä kylteistä ja tämän värisistä viineistä ja tästä poron kuvasta”. Että visuaalisuudella voidaan vaikuttaa valtavasti, oli se sitten tunnepohjaista tai enemmän tänne käyttöliittymäasioihin ja arjen helpottamiseen.”
Kiitämme Kunttua näkemyksistä ja päätämmekin lähteä heti suunnistamaan ja katselemaan Alkon koodeja ja hyllyvälejä ihan uusin silmin. Ties vaikka löytyisi jotain kivan kimaltelevaa.
Ihan siis journalistisessa mielessä.